Kuka osaisi auttaa uuniasiassa?

Hei!
Jos uunin kyljessä on max 1200, tarkoittaako se että kivitavaran lasituspoltosta ei tule mitään.
Pystyykö sillä vain raakapolttamaan ja käyttämään joitakin matalan polton lasitteita?
Mihin tarkoitukseen tälläinen uuni on tarkoitettu? Posliinin-, savitavaran- vai minkä polttoon?
paularistiina 17.07.2012 : 21.03

Olen aloittelija, joten toivottavasti joku korjaa jos menee vikaan. Yleensä suositellaan, että uunin max-lämpötilan pitäisi olla noin 100 astetta enemmän kuin se, mihin on aikomus polttaa.

Jos uunissasi on S- tai P-tyypin (platina) anturi, se kestää enemmän kuin 1200 astetta. Silloin voit käsittääkseni rauhassa polttaa uunin niin ylös kuin se nousee ja katsoa mihin se riittää. Matalanpolton uuneissa on usein K-tyypin anturi, ja se ei montaa kertaa kestä polttoa 1200 asteeseen.

Creatonilla (varmasti muillakin) on savia, jotka sintraantuvat 1120-1150 asteessa. Ne ovat lämpötilan puolesta matalan polton savia, mutta sintraantuvat kuten kivitavara. 356 (musta), 311 (punainen), 24, 245, 267 (valkeita) ovat tällaisia. Lasitteita löytyy valmiina tuohon lämpötilaan jonkin verran.

Oma uunini on tehty posliininpolttoon, mutta olen lisännyt siihen eristeitä, ja se nousee noin 1150-70 asteeseen. Tarkistin valmistajalta, että uuni (anturi) kestää tämän. Se on enemmän kuin tarpeeksi noihin saviin. Loppuvaihe nousee todella hitaasti, ja uunilla saa aikaiseksi keilan 5-6 polton. Sitä pidetään matalana kivitavarapolttona.

Matalan polton uuni on kyseessä.
Jani 10.08.2012 : 22.33

Kiitos vastauksesta Jani ja anteeksi kun tämä kiitokseni tulee näin myöhään.
Vaihdoin anturin platina-anturiin ja hankin nykyaikaisemman automatiikan. Uunin valmistaja sanoin samoin kuin sinäkin, että uuni itsessään kyllä kestää korkeita lämpötiloja anturin vaihdon jälkeen.
Tällä hetkellä minulla on kaksikin uunia, joista toisesta pitäisi nyt päästä eroon, kun "päivitin" tämän matalanpolton uunin korkeanpolton uuniksi.
paularistiina 07.11.2012 : 13.17

Takaisin
------------------------------------------------
Lisää oma kommenttisi yllä olevaan aiheeseen.
Voidaksesi osallistua keskusteluun, sinun pitää kirjautua järjestelmään!